Slapen is een bijzonder fenomeen. De een heeft aan elke nacht 6 uur slaap genoeg, terwijl de ander minimaal 8 uur slaap moet hebben. Hoe weet je nu of je genoeg slaapt? En hoe weet je of je te weinig of juist te veel slaapt? Gelukkig is dit wetenschappelijk onderzocht en kun je je vasthouden aan gemiddeldes.

 

Zo moeten baby’s natuurlijk erg lang slapen. Zij hebben veel slaap nodig. De allerkleinste baby’s hebben nog geen slaappatroon omdat hun biologische klok nog niet gelijk loopt met onze wandklok. Daarom slapen ze 15 tot 16 uur per dag, maar niet aan een stuk door. Dit doen ze in perioden van 2 tot 4 uur. Na een week of 6 gaan ze wat langere stukken achtereen slapen en hebben ze ook een uurtje minder slaap nodig.

Peuters en kleuters

Kinderen tussen 1 en 4 jaar oud doen minder dutjes per dag en slapen daardoor ook langer door in de nacht. Gewoonlijk slaapt een peuter tot 3 jaar ongeveer 12 tot 14 uur per dag. Kleuters tussen 3 en 6 jaar slapen al wat minder op een dag, namelijk 10 tot 12 uur. Tot een jaar of 5 is het normaal voor een kleuter om een middagdutje te doen.

Schoolkinderen

Voor schoolkinderen van 6 tot 12 jaar is het erg belangrijk dat ze voldoende slapen. Dat is gemiddeld 10 uur per nacht. Gebeurt dat niet, dan hebben deze kinderen meer kans op overgewicht en zijn ze vaker ziek. Ze kunnen zich dan ook slechter concentreren op school en zijn vaak drukker. Natuurlijk zit er veel verschil in de slaapbehoefte van een kind van 6 jaar of een kind van 12 jaar. Eigenlijk geldt vrijwel altijd: hoe jonger, hoe meer slaap ze nodig hebben. Daarom kunnen oudere kinderen ook wat later naar bed, ongeveer tussen half 9 en 9 uur, en moeten jongere schoolkinderen zeker tussen 7 en 8 uur al naar bed.

Pubers

Slaap is voor pubers erg belangrijk. Niet alleen omdat ze het ook gewoon fijn vinden om in bed te liggen en uit te slapen, maar ook omdat hun lichaam verandert. Hierdoor moet dit lichaam voldoende rust krijgen om te kunnen herstellen. Daarnaast verschuift het slaapblok van een puber in een korte periode. Ze gaan pas een stuk later naar bed, maar moeten vervolgens wel vroeg opstaan voor school. Dit kan natuurlijk voor de nodige wrijving en ruzies in huis zorgen. Pubers tussen 12 en 15 jaar moeten gemiddeld tussen 9 en half 10 naar bed, terwijl pubers tussen 17 en 18 prima tussen 10 en 11 uur naar bed kunnen. Het is wel erg belangrijk dat ze voldoende slaap krijgen. Krijgen ze te weinig slaap, dan heeft dat natuurlijk een slechte invloed op de schoolprestaties en hebben ze een verhoogde kans op depressies en gedragsproblemen.

Adolescenten en volwassenen

Adolescenten hebben meestal ongeveer 9 uur slaap nodig per dag. Voor volwassenen ligt dit ongeveer op 7 tot 8 uur per dag. Toch varieert de slaapbehoefte per persoon vaak. Er zijn mensen die toch 10 uur per dag slaap nodig hebben, maar ook mensen die aan 6 uur per nacht genoeg hebben. Dit heeft helemaal met je eigen ritme te maken. Toch is het belangrijk om voldoende te slapen. Als je bijvoorbeeld structureel een uur of meer te weinig slaapt, kan dat grote gevolgen hebben voor je gezondheid. Maar dit geldt ook voor te lang slapen. Lang in bed blijven liggen en vaak uitslapen is ook niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Goed slapen begint met een goed bed

Kun je moeilijk in slaap komen en vind je het lastig om de voor jou voorgeschreven hoeveelheid slaap te halen, dan is het slim om eens naar je bed te kijken. Lig je nog goed? Krijgt je lichaam voldoende ondersteuning? Goed slapen begint met een goed bed! Vraag ons om advies; wij zorgen ervoor dat jij met het juiste bed naar huis gaat en weer heerlijk kunt slapen.